Blog

Wat zou jij doen?

Leestijd 2 minuten

Geen opknapbeurt maar nieuw DNA, dat was mijn vorige oproep. Ik kreeg vele vragen om een nadere toelichting; wat voor mij blijkbaar heel logisch is, schijnt het niet te zijn. Om toch antwoord te geven op de na mijn vorige bijdrage gestelde vraag wat dan dat nieuwe DNA is, geef ik een praktijkvoorbeeld.

Een nieuwe klant

Vorig jaar kwam er een potentieel nieuwe klant ons kantoor binnenlopen. Altijd leuk als de portefeuille nog niet is gevuld en ondernemers belangstelling hebben voor je dienstverlening. Het betrof een ondernemer uit het dorp waarin ik woon en hij wilde graag kennismaken. Na een hartelijk welkom zijn we onder genot van een kop koffie in gesprek geraakt. Hij begon voorzichtig, aarzelend en was duidelijk niet op z’n gemak.

Hij vertelde al twintig jaar ondernemer te zijn, maar hij had de laatste paar jaar de indruk dat het niet zo goed ging met zijn bedrijf. Hij was daarom op zoek naar een adviseur en had van ons kantoor gehoord.

Naheffingsaanslag

Recent had hij een boekenonderzoek gehad van de fiscus waarna er naheffingen waren opgelegd, en hij begreep er niets van. Hij had een administrateur in dienst en hij had een accountant voor de jaarrekening en fiscale aangifte. In zijn veronderstelling had hij z’n zaakjes op orde, maar toch lag er plotseling die naheffingsaanslag. Voor hem een reden om op onderzoek uit te gaan.

Nadat ik hem meerdere vragen had gesteld, kwamen er meer feiten boven tafel. Hij had een huurachterstand en een bankkrediet, bezat drie bedrijven en was bezig om het hoofd boven water te houden. En die naheffing hakte er behoorlijk in. Gedonder met de fiscus was het laatste wat hij wilde. Zijn afsluitende vraag na een kort, open en eerlijk gesprek was: “Antoinette, kun je mij alsjeblieft helpen?” Waarop mijn antwoord was dat ik er eerst een nachtje over wilde slapen.

Nachtje slapen

Na een nachtje slapen ga je de feiten nog eens op een rijtje zetten. Is hij integer en heeft hij een eerlijk verhaal verteld? Daarop was mijn antwoord ‘ja’. Kan ons kantoor hem helpen en is er voldoende deskundigheid in huis? Daarop was mijn antwoord ook ‘ja’.

Kan hij onze dienstverlening betalen? Daarover had ik mijn ernstige twijfels.

Naast de feitelijkheden speelt ook de vraag: ‘Welke maatschappelijke rol vervul ik hierin?’ Zelf kom ik uit een arm ondernemersgezin en ik heb ervaren hoe lastig het is om in een benarde financiële situatie te zitten. Het is een ondernemer uit het dorp, dus ik kom hem ook regelmatig tegen…

Wat zou jij doen? Accepteer je de klant en help je hem op weg? Of wijs je deze ondernemer af?

”Wat zou jij doen?” is geschreven voor de Accountant.nl 

Blog

Een inkijkje bij 4you: ‘’Niet vinken maar vonken’’

Geschreven door:
Gepubliceerd op:
Leestijd: 3 minuten

Toen ik jong was, wilde ik carrière maken. Daar zette ik (bijna) alles voor opzij. Mijn generatie was wat dat betreft wel een beetje achterlijk bezig, vind ik. De TikTok-generatie zal het daarmee eens zijn, zij doen het helemaal anders.

Lees meer
Blog

Een inkijkje bij 4you. ”De fun-factor”

Geschreven door:
Gepubliceerd op:
Leestijd: 2 minuten

In het bewuste artikel in het FD stond dat het bankwezen zijn glans verloren heeft.  Dat geldt ook voor de accountancy. Maar ik geloof dat die glans helemaal niet zo moeilijk terug te krijgen is als je op een andere manier naar het werk kijkt.

Lees meer
Blog

Een inkijkje bij 4you. ‘’De rust bewaren’’

Geschreven door:
Gepubliceerd op:
Leestijd: 3 minuten

Veel vakantiegangers zijn alweer thuis, maar voor talloze anderen is de vakantie nog volop bezig. Ik heb de mijne al achter de rug, en breng m’n dagen inmiddels weer door op kantoor – gelukkig met airco! Hier tik ik deze blog, de eerste in een reeks tweewekelijkse inkijkjes in 4you én mijzelf.

Lees meer