Blog

Kernwaarden als rode draad binnen je organisatie

Leestijd 3 minuten

Vraag een accountant naar zijn visie op leiden en richting geven. Sturen op harde cijfers, doelstellingen, afspraken, controle en verantwoording. Dat zou je mogelijk denken, toch? Of is dat niet wat er nodig is om een organisatie succesvol te maken? Deze manier van aansturing en leiderschap past in ieder geval niet bij mij.

Het draait voor mij om intrinsieke motivering én betrokkenheid. Dit bereik je alléén door ook de zogenoemde zachte kant van de organisatie aandacht te geven. Het begint bij de kernwaarden, die vervat zijn in de organisatie. Deze kernwaarden krijgen alleen inhoud als je ze door de gehéle bedrijfsvoering door laat klinken. Ik vind dit het meest interessante aspect van leiderschap. Het opbouwen van het DNA binnen het bedrijf, herkenbaar en zo dicht mogelijk bij jezelf. Wij hebben als organisatie onze kernwaarden omarmd, en daardoor krijgen ze nog meer inhoud en zorgt het voor intrinsieke motivatie en betrokkenheid bij iedereen. Het DNA van 4you komt recht uit mijn hart, maar wat houden de kernwaarden in? En wat zit erachter?

Vakmanschap
Dit gaat over het beroep, ons beroep. De professie van de accountant. Het aloude ambacht, de vertrouwenspersoon van de ondernemer. Maar ook de vertrouwenspersoon van het maatschappelijk verkeer. Hierin schuilt een dilemma, maar toch ook weer niet. Het is de kunst om de professioneel kritische houding en expertise optimaal in te zetten voor het succes van de onderneming. Daarmee dien je de ondernemer maar ook de samenleving. Soms is er lef nodig om te zeggen wat je waarneming is. Daaraan herken je de vakvolwassenheid van de accountant. Ik refereer wel eens naar de ‘notabelen van het dorpsplein.’ Dat waren de accountant, notaris en advocaat. Bij hen ging de ondernemer te rade voor zijn bedrijfsvoering. In de huidige samenleving, die complex en aan verandering onderhevig is, is het een uitdaging om dit ambacht op een nieuwe manier in te vullen.

Menselijke waardigheid
Jezelf zijn én kunnen zijn wie je bent. Geen hiërarchie, geen onderscheid. Elkaar respecteren en een luisterend oor bieden wanneer iemand dit nodig heeft. Veiligheid ervaren en toch uitdagend werk doen. Mensen de ruimte geven om zijn of haar talent te ontwikkelen.

Wanneer je vertrouwen geeft aan de medemens krijg je er ook vertrouwen voor terug. Dit stralen we uit naar onze collega’s en naar onze klanten. De mensen bij 4you maken het tot wie we zijn als organisatie.

Innovatie
Veel mensen denken bij het woord innovatie aan nieuwe uitvindingen, maar dat is niet alleen wat het inhoudt. Innovatie betekent vernieuwing, wat voor mij voortkomt uit het ondernemerschap. Het vraagt als ondernemer om aanpassingsvermogen, het kunnen reageren op ontwikkelingen en kansen pakken die op je pad komen. Iedere dag kom je in aanraking met innovatie. Of dat betrekking heeft tot een product, nog betere dienstverlening of een nieuw idee waar je super enthousiast van wordt. Ik zeg, durven en doen!

Waarom zou je niet innoveren? Kijk verder als de horizon. Door te innoveren maak je jezelf zichtbaar in de continu veranderende wereld. Door innovatie creëer je jouw eigen kansen.

Inspiratie
Met inspiratie creëer je positiviteit. Het zorgt ervoor dat je van binnenuit energie krijgt en gaat handelen. Ernaar streven dat je jezelf ontwikkelt en groeit. Groeien is een veel voorkomend onderwerp binnen mijn organisatie. We stimuleren elkaar om te blijven groeien, in onze professie of op persoonlijk vlak. Daarnaast kenmerkt het ons logo, waarbij de groeiringen van de boom de groei en het verhaal van een onderneming vertellen.

Van inspiratie krijg je een blij gevoel, waar je energie van krijgt en waardoor je jezelf gelukkig voelt. Een mooi leven; dat is een manier van leven. Het gaat niet over geld en status, maar over plezier en passie. Laat je inspireren of inspireer een ander, het zorgt voor positieve gedachtes.

Met deze kernwaarden vormen wij het uitgangspunt waarmee wij de toekomst inhoud gaan geven. Hier staan wij voor. Waar sta jij voor?

Kernwaarden als rode draad binnen je organisatie is geschreven door Antoinette Dijkhuizen. 

Blog

Een inkijkje bij 4you: ‘’Niet vinken maar vonken’’

Geschreven door:
Gepubliceerd op:
Leestijd: 3 minuten

Toen ik jong was, wilde ik carrière maken. Daar zette ik (bijna) alles voor opzij. Mijn generatie was wat dat betreft wel een beetje achterlijk bezig, vind ik. De TikTok-generatie zal het daarmee eens zijn, zij doen het helemaal anders.

Lees meer
Blog

Een inkijkje bij 4you. ”De fun-factor”

Geschreven door:
Gepubliceerd op:
Leestijd: 2 minuten

In het bewuste artikel in het FD stond dat het bankwezen zijn glans verloren heeft.  Dat geldt ook voor de accountancy. Maar ik geloof dat die glans helemaal niet zo moeilijk terug te krijgen is als je op een andere manier naar het werk kijkt.

Lees meer
Blog

Een inkijkje bij 4you. ‘’De rust bewaren’’

Geschreven door:
Gepubliceerd op:
Leestijd: 3 minuten

Veel vakantiegangers zijn alweer thuis, maar voor talloze anderen is de vakantie nog volop bezig. Ik heb de mijne al achter de rug, en breng m’n dagen inmiddels weer door op kantoor – gelukkig met airco! Hier tik ik deze blog, de eerste in een reeks tweewekelijkse inkijkjes in 4you én mijzelf.

Lees meer