Een van mijn medewerkers liet thuis de mail zien waarin ik iedereen bij 4you uitnodig voor de talentgesprekken die we op dit moment aan het voeren zijn. ‘Ik zei toch dat ik bij een gaaf bedrijf werk? Hier, lees maar’, had hij tegen zijn partner gezegd. Ik vond dat leuk om te horen. Ikzelf word namelijk ook heel blij van die talentgesprekken. We doen het voor het eerst, dus voor mij is het ook nieuw, maar er ontstaat een bijzondere energie. Voor mij vertegenwoordigt het talentgesprek – in tegenstelling tot een functionerings- of beoordelingsgesprek waarin je wordt afgerekend – alles waar 4you voor staat.
Wij geloven dat werkgeluk ontstaat als je in je flow zit; dat punt waarop je betrokkenheid en concentratie intens zijn en je volledig opgaat in het moment. In die staat zijn we het meest creatief, leveren we het beste werk en voelen we het meeste voldoening. Het is een samensmelting van ‘wie ben je?’, ‘wat kun je?’ en ‘wat mag je?’
Net zoals met veel dingen doe ik het ook op dit gebied met 4you misschien anders dan andere bedrijven. Ik kies de mensen, en vorm de organisatie rondom hen heen. Zo bouw je een visie-gedreven organisatie, van onderuit naar boven. Vanuit de mens en zijn/ haar talent dus.
In de talentgesprekken speelt de visie van 4you uiteraard een grote rol: ‘Door inspiratie en innovatie samen succesvol zijn’.
Het is heel interessant om mensen te alignen met de bedrijfsvisie. Want als je met die bedrijfsvisie in je achterhoofd een plek inneemt (en wat is dan die plek? Wat zou je willen ontwikkelen?) pak je hem dubbel: vanuit de werkgever en de werknemer.
Ik heb al meerdere keren teruggekregen dat mensen wíllen bijdragen, mee willen werken. Geïnspireerd zijn. Dat doet nou een werkplek waar je het gevoel hebt dat je samen iets moois doet.
Ik schreef een jaar geleden de blog ‘Niet vinken, maar vonken’ en die is – helaas – nog steeds actueel. Ook in een recent artikel op accountant.nl viel het weer te lezen: Accountantskantoren hebben al jaren moeite met het vinden van nieuwe accountants, omdat de aanwas bij de opleidingen daalt en teveel accountants de handdoek in de ring gooien. Grote kantoren stellen dat de opleiding en het beroep moeten veranderen, zodat het vak aantrekkelijk blijft voor alle generaties, en daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Als je werkomgeving inspirerend is, en er wordt gekeken en geluisterd wat jíj wilt ontwikkelen en wilt leren – misschien vind je een bepaalde klant heel interessant, of een bepaalde branche – kom je in die flow en wíl je meebouwen aan de organisatie.
Ik las onlangs een artikel in het FD over een onderzoek naar werkgeluk. In het boek ‘Fabels & Feiten over (werk)geluk’ pleit auteur Cristel van de Ven voor meer maatwerk binnen bedrijven. Volgens haar zijn bedrijven gauw bang voor precedenten, maar zouden ze centraler moeten stellen wat medewerkers helpt om gemotiveerd te kunnen werken.
Met de talentgesprekken, en dus de talentontwikkeling, probeer ik mijn deel te doen waar het het veranderen van het beroep betreft. We geloven immers dat liefde voor de mensen blije klanten oplevert. Want onder de streep wil ik eigenlijk maar één ding: een mooi leven maken met elkaar.