Blog

Karakter

User Image

Leestijd 3 minuten

Op het moment dat ik dit schrijf, zit ik met mijn jas aan om naar de Rode Loper te gaan. Dat is een bijeenkomst die ik sinds een paar jaar met Endymion Struijs organiseer in de Beurs van Berlage – in eerste instantie was het met alleen accountants, maar tegenwoordig ook met mensen uit andere disciplines, zoals advocaten en fiscalisten. Iedere Rode Loper sessie draait om een ander thema, dit keer is het ‘karaktervorming’. Hoe vorm je als professional je karakter?

Een mateloos interessant onderwerp, want ik ben altijd bezig met de vraag hoe ik bouw aan professionals die toonaangevend zijn. Hoe kan ik als werkgever bijdragen aan de groei en bloei van mijn mensen? Hoe zorg ik dat ze fluitend de deur uitstappen aan het einde van de dag?

Karakter heb je niet alleen als professional, maar ook als organisatie. Ik ben ongeveer een jaar geleden begonnen met nadenken over de vraag: waartoe zijn wij als 4you op aarde? Wat is onze visie?

We hebben daar binnen het bedrijf veel over gepraat, en kwamen uiteindelijk tot de mooie visie ‘door inspiratie en innovatie samen succesvol zijn’. 4you is natuurlijk flink gegroeid door onder andere de overname, en de nieuwe mensen moet je ook vertrouwd gaan maken met die visie. Ik doe dat graag aan de hand van het boek ‘Kus de visie wakker’ van Hans van der Loo, Jeroen Geelhoed en Salem Samhoud. Het boek gaat over het creëren van ‘zinorganisaties’. Op de binnenflap staat het volgende te lezen: ‘Je voelt het meteen als je binnenkomt. Er zit energie in de tent. Je merkt het aan de manier waarop mensen uit hun ogen kijken en hoe ze zich bewegen. Aan hoe ze met elkaar en met hun klanten omgaan. Je ziet het aan de aankleding en het interieur van het gebouw, de indeling van de ruimtes, de kunst aan de muur. Je voelt het als je de directeur een hand geeft. Je weet het zeker wanneer je wat langer met mensen doorpraat, en ze te kennen geven dat zij zich met hun hart aan de organisatie verbonden hebben.’

Bij ons is er misschien nog wat winst te behalen met betrekking tot de kunst aan de muur en de indeling van het gebouw, en wat mensen voelen als ze mij een hand geven weet ik niet, haha. Maar het is natuurlijk wel wat een visie doet. Met elkaar bouwen aan een visie, en de mogelijkheid krijgen om je eigen ik in te brengen in die visie, dát is karakter voor mij.

In dit licht werd ik wat moe van het slotrapport dat de Kwartiermakers afgelopen november aanboden aan het Ministerie van Financiën. Daarin staat: ‘het is aan de sector om de handen uit de mouwen te steken’, en ‘de verandering moet vanuit de sector komen.’ Maar wat en hoe we moeten veranderen, vertelt de lezing niet.

Je kunt doorvragen, maar niemand komt met het antwoord. Tja, dan kun je ook niet verwachten dat de wereld die verandering gaat maken. Terwijl als je er echt mee aan de slag gaat, vanuit de visie, vanuit kernwaarden, vanuit ‘wie ben ik?’ en ‘wat kan ik zijn, hoe ga ik het doen en wat is dan belangrijk in relatie tot elkaar?’, dan krijg je die bezielende organisatie en krijg je die verandering wel met elkaar, voor elkaar.

Maar dat vereist diep nadenken en (zelf)reflectie en neem daarbij eens een andere afslag. Ik roep iedereen op om dat te doen.

Actueel

Navalny

||
Leestijd: 3 minuten

Voor mij is de grote les, die je trouwens ook op het bedrijfsleven kunt plakken, dat leiderschap niet over macht gaat, maar over dienen – in het geval van Navalny het dienen van het volk.

Lees meer

Het leven leert je

||
Leestijd: 2 minuten

Naarmate je ouder wordt, veranderen je overtuigingen en normen en waarden. Ik vind het fascinerend. Je maakt keuzes die je eerder nooit zou maken. Jij verandert.

Lees meer

Talent ontwikkelen

||
Leestijd: 3 minuten

Als je werkomgeving inspirerend is, en er wordt gekeken en geluisterd naar wat jíj wilt ontwikkelen en wilt leren – misschien vind je een bepaalde klant heel interessant, of een bepaalde branche – dan kom je in een flow en wíl je meebouwen aan de organisatie.

Lees meer

Wil je meer weten over 4you?

Bel, mail of kom langs. We kijken uit naar je komst, de koffie staat klaar.