Blog

Hello it’s me: de link tussen Adele en accountancy

Leestijd 2 minuten

Een pakkende openingszin uiteen prachtig nummer van de Engelse popzangeres Adele. Wat kunnen we er van leren?

Vanaf het jaar 2008 scoort Adele meerdere hits. Na haar hit Skyfall, de titelsong van de James Bond-film uit 2012, wordt het stil.

En nu. Ze breekt alle records. Haar single staat al drie weken op nummer één in de Single Top 100. De nieuwe hit is al meer dan een miljoen keer gedownload, en dat is nog nooit eerder gebeurd. Op Youtube is het nummer ruim 390 miljoen keer beluisterd. Eerlijk is eerlijk; het is een prachtig nummer.

Ik vind haar comeback fascinerend. Hoe doet ze dat toch? En wat kunnen wij ervan leren?

Geen toeval, wel een plan

Na veel kijken en luisteren vallen mij een paar punten op. Natuurlijk is Adele een zeer begenadigd zangeres en een echte vakvrouw, maar er zit ook een nauwkeurig en doordacht plan achter haar succes. Er is niets aan het toeval overgelaten. De goede casting is slechts een deel van het succes. Er zijn slimme keuzes gemaakt: de cameravoering, de timing, de kleur, de titel, de eenvoud; allemaal smaakvol en authentiek.

Vakmanschap is niet genoeg

Adele is naast een uitstekende zangeres een echte ondernemer. Ze kent zichzelf, ze durft authentiek te zijn. Ze zet haar koers zorgvuldig uit, zorgt voor goede mensen om haar heen en neemt de tijd. Ze rolt haar plan uit en verbreekt daarmee alle records.

Het gaat dus niet alleen om vakmanschap, wat misschien wel aan de basis ligt. Maar er is meer dat haar succes bepaalt. In eenvoud, met hartstocht en weg van alle opsmuk vertelt ze haar verhaal. Ze is authentiek, ze innoveert en ze gebruikt haar talent om groot te worden.

Accountants, en wij?

Wat kunnen wij ermee? Natuurlijk is het belangrijk dat wij ons vak verstaan. Het geeft ons de basis van ons bestaan, een license to operate. Maar dat is niet voldoende om succesvol te zijn. Dan begint het pas. Natuurlijk is het belangrijk dat de NBA en de AFM monitort of wij op vakvolwassen manier onze ambacht uitoefenen. Maar daar stopt het niet.

Als we als beroepsgroep succesvol willen zijn in de toekomst, dan is er meer nodig. Dan geeft de casus van Adele ons inspiratie. Wat ik ervan leer is dat het gaat om het samenspel van innovatie, authenticiteit, eenvoud en hartstocht. Naast het rationele deel, het doordachte plan, krijgen de emoties ook een belangrijke plaats. Dat maakt het geloofwaardig en zo mooi om naar te kijken en te luisteren.

Dus accountants, naast vakmanschap gaat het ook om aandacht voor mensen. Laat je kwetsbaarheid zien. Dat maakt het krachtig.

”Hello it’s me: de link tussen Adele en accountancy” is geschreven voor de Accountant.nl 

Blog

Een inkijkje bij 4you: ‘’Niet vinken maar vonken’’

Geschreven door:
Gepubliceerd op:
Leestijd: 3 minuten

Toen ik jong was, wilde ik carrière maken. Daar zette ik (bijna) alles voor opzij. Mijn generatie was wat dat betreft wel een beetje achterlijk bezig, vind ik. De TikTok-generatie zal het daarmee eens zijn, zij doen het helemaal anders.

Lees meer
Blog

Een inkijkje bij 4you. ”De fun-factor”

Geschreven door:
Gepubliceerd op:
Leestijd: 2 minuten

In het bewuste artikel in het FD stond dat het bankwezen zijn glans verloren heeft.  Dat geldt ook voor de accountancy. Maar ik geloof dat die glans helemaal niet zo moeilijk terug te krijgen is als je op een andere manier naar het werk kijkt.

Lees meer
Blog

Een inkijkje bij 4you. ‘’De rust bewaren’’

Geschreven door:
Gepubliceerd op:
Leestijd: 3 minuten

Veel vakantiegangers zijn alweer thuis, maar voor talloze anderen is de vakantie nog volop bezig. Ik heb de mijne al achter de rug, en breng m’n dagen inmiddels weer door op kantoor – gelukkig met airco! Hier tik ik deze blog, de eerste in een reeks tweewekelijkse inkijkjes in 4you én mijzelf.

Lees meer