Blog

Een inkijkje bij 4you. ”De fun-factor”

Leestijd 2 minuten

Vorige week las ik in het FD een artikel dat me niet losliet. De kop: ‘Opvolging bij banken steeds groter probleem’. Het artikel ging over hoe moeilijk het deze dagen voor banken is om goede mensen te vinden voor in het bestuur. Daarvoor worden drie redenen genoemd: ten eerste zoekt het beschikbare talent zijn heil liever in andere, minder riskante sectoren. Daarnaast ontbreekt door striktere regelgeving en een bonusplafond de fun-factor in het bankwezen, en bovendien is het aanbod van bestuurders verschraald – de spoeling is dun.

Ik werd hierdoor getriggerd, omdat in de accountancy precies hetzelfde probleem bestaat. En misschien geldt in onze sector zelfs nog wel meer dat de kwaliteit van je mensen één op één van invloed is op je dienstverlening. Maar wat mij zo opviel, is de koppeling van ‘fun’ aan geld. Dat vind ik ‘oud denken’. De fun-factor zit hem volgens mij namelijk helemaal niet in geld. Veel verdienen is lekker, maar ertoe doen, waarde hebben voor je bedrijf, iets te vertellen hebben: dát is fun.

Ik zie in onze sector net als bij de banken ook de striktere regelgeving, en ja, leuk is anders. Het is soms inderdaad veel compliance en vinkjes zetten. Maar wat mij betreft had het stukje zin over het bonusplafond weggelaten kunnen worden, want dat daardoor de fun ontbreekt, dat wil er bij mij dus niet in. Helemaal jonge mensen zijn veel minder bezig met het grote geld dan we misschien denken. Zij willen hun talent ontwikkelen en mooi werk leveren, waar ze ook nog hun creativiteit in kwijt kunnen.

Persoonlijk geloof ik niet in de werkwijze van nieuw talent binnen hengelen met dikke auto’s en salarissen én een tekenbonus, wat zowel bij banken als accountantskantoren aan de orde van de dag is. Stel je voor dat ik nu 10 nieuwe mensen binnenhaal en die een tekenbonus geef, dan is dat toch niet eerlijk naar de 20 mensen die al bij 4you zitten? Bij ons werken we allemaal keihard en delen het rendement met elkaar; als je meedoet dan deel je mee!

In het bewuste artikel in het FD stond dat het bankwezen zijn glans verloren heeft.  Dat geldt ook voor de accountancy. Maar ik geloof dat die glans helemaal niet zo moeilijk terug te krijgen is als je op een andere manier naar het werk kijkt – minder vanuit compliance (wat er nou eenmaal gewoon bij hoort), en meer vanuit de inhoud en de verbinding met de klant. Ik noem dat het ‘wow-effect’. Het is een aantrekkingskracht tussen accountant en klant die ontstaat als je met elkaar kunt sparren, dienstbaar bent en er wederzijds vertrouwen is.

Als die aantrekkingskracht er is, wordt het werk ook weer aantrekkelijk. Die goede band met klanten is een grote reden van het succes van 4you. En als klanten blij zijn met jou en je waarderen, doet dat iets met jou.

Dát is de fun-factor. En het wow-effect.

Blog

Ruimte voor innovatie | Deel 2

Geschreven door:
Gepubliceerd op:
Leestijd: 2 minuten

Wat ik zie, is dat de grote drukte die wij als accountants ervaren in ons werk, gecombineerd met risico affairs, ervoor zorgt dat we bijna geen zin meer hebben om nieuwe dingen te proberen. En dat terwijl onze samenleving daarom schreeuwt. Als we niet oppassen, haalt India ons in. 

Lees meer
Blog

De ziel van de economische wereld | Deel 1

Geschreven door:
Gepubliceerd op:
Leestijd: 3 minuten

Onlangs las ik op accountant.nl een column van Berry Wammes, voorzitter van de NBA. Hij beschreef hoe hij het 21e wereldcongres van accountants (WCOA), dat medio november in Mumbai plaatsvond, ‘ontluisterend’ had gevonden.

Lees meer
Blog

Een inkijkje bij 4you: ‘’Sociale Veiligheid’’

Geschreven door:
Gepubliceerd op:
Leestijd: 3 minuten

Veiligheid is een onderwerp waarover ik al heel lang het gesprek aanga binnen onze branche. Dat ik samen met Endymion de Rode Loper debatten ben gestart, waar we inmiddels tal van gasten uit onder andere de accountancy, politiek en psychologie hebben mogen ontvangen, hangt daar ook zeker mee samen.

Lees meer