Financiële zekerheden blijken minder zeker dan gedacht. Waar voorheen een toekomstplanning voor drie tot vijf jaar werd gemaakt, durven we nu niet langer dan drie maanden vooruit te kijken. Voor de accountant van vroeger is geen plaats meer.
In gesprekken met collega’s merk ik dat ze de maatschappelijke bewegingen rond ons beroep afwentelen op ‘de fouten van de big four’ en dat technologische veranderingen nog onvoldoende op het netvlies staan. Er heerst nog steeds een sfeer van totale ontkenning.
Met name technologische ontwikkelingen gaan de beroepsgroep op z’n kop zetten. Veel administratieve functies en handelingen worden overgenomen door software programma’s. Slimme ICT-oplossingen hebben grote gevolgen voor zowel de samenstel- als controlerende accountant. Er worden zware klappen voorspeld in de accountancy.
We kunnen niet heen om dit soort ontwikkelingen. In het verleden was de jaarrekening het product van de accountant, maar ik merk een duidelijk verschuiving naar 24/7 beschikbaar hebben van belangrijke financiële stuurinformatie voor de samenstelpraktijk, en continu monitoring van de interne beheersingsorganisatie voor de controlerende accountant.
Kom uit het pluche
Juist door het samengaan van de maatschappelijke en technologische ontwikkelingen zal er steeds meer druk komen op de rol en inhoud van de accountant.
De huidige generatie accountants, moderne uitzonderingen daargelaten, denkt nog veel te veel vanuit traditionele kaders. Hoe vaak ik niet hoor ‘ach, deze ontwikkelingen waaien wel over’. Dan denk ik vaak: ‘Slaap lekker verder.’
Onze beroepsgroep zit vast in zijn denken en lijkt moeilijk te accepteren dat er heel veel aan het veranderen is. Veel accountants zijn arrogant, belerend, plaatsen zich boven de klant, verschuilen zich achter de wet- en regelgeving. En dat terwijl onze klanten, ondernemend Nederland, behoorlijk onder druk liggen. Veel ondernemers moeten innovatief zijn om te overleven en verwachten dat hun accountant en adviseur meebewegen. Ze zullen steeds vaker de vraag gaan stellen wat onze toegevoegde waarde is. Ontkenning gaat daarbij niet helpen.
Kom uit het pluche. Neem een houding aan van ‘luisteren’. Wees pro-actief in je houding en dienstverlening. Denk mee met je klant, heb het lef om je bevindingen bespreekbaar te maken. Toon initiatief en ga het gesprek aan. Je zult zien dat het vak van accountant daardoor een andere dimensie krijgt.
Exit accountant van vroeger
Als onze omgeving verandert zonder dat wijzelf mee veranderen, dan raken we de aansluiting kwijt. De accountant van vroeger bestaat niet meer, het is tijd voor vernieuwing. Zie de technologische ontwikkelingen als een kans en implementeer deze in je eigen organisatie ten faveure van de klant. Maak je rol van accountant en adviseur bij de klant waar. Zet de klant in elk gesprek centraal. Stel vragen en loop door zijn onderneming.
Laat je niet afleiden door allerlei lastige en veel te uitgebreide checklisten. Durf op te staan, toon leiderschap. Zie de ontwikkelingen als een uitdaging, omarm ze, gebruik je boerenverstand, steek de handen uit de mouwen en je zult zien… het plezier komt terug.
”Accountant van vroeger bestaat niet meer” is geschreven voor de Accountant.nl