De afgelopen maand was onze sector weer eens in de publiciteit. Op zowel financieel-management.nl als in het FD stonden artikelen over het tekort aan accountants. Opvallend genoeg hadden de twee stukken- hoewel ze beide hetzelfde probleem als onderwerp hadden – een andere insteek; ze noemden totaal andere oorzaken voor het tekort.
Het FD stelt dat het tekort het gevolg is van vergrijzing, steeds meer controlewerk en vooral een dalend aantal studenten. Financieel Management vindt dat het tekort ligt aan mismanagement van de kantoren, volgens hen is het in veel gevallen een intern probleem.
Ik vind dat bedrijven die op zoek zijn naar een accountant veel te weinig doorvragen op de vraag: wat kun jij voor mij betekenen? Dus: hoe zorg je ervoor dat je als accountant een succesvolle relatie hebt met je onderneming, en waar moet die aan voldoen?
Als ondernemer zul je altijd tegen uitdagingen aanlopen. Je gaat door verschillende (groei)fasen heen, en iedere fase heeft zijn eigen vraagstukken. Als je heel hard groeit, heb je financiering nodig, als je klein bent, wil je je plek op de markt veroveren, als je groot bent, wil je je businessmodel behouden (dan komt ook de interne politiek om de hoek kijken), een nog groter bedrijf krijgt te maken met stakeholdermanagement, et cetera.
Wat mijn waarneming is, en daar komen wat mij betreft de twee artikelen samen, is dat wanneer je als professional van waarde bent voor je klant, je de ‘wow-factor’ hebt. Als professional moet je in al die fasen en over al die uitdagingen kunnen sparren met je klant. Als je voelt dat dit lukt, en je dus van (toegevoegde) waarde bent voor je klant, heb je een wow-moment. Dit maakt het vak van accountant ontzettend sexy. Daarom snap ik oprecht de kop van het FD-artikel niet, over hoe studenten massaal afhaken. Jongeren willen mijns inziens van betekenis zijn voor anderen, en als er één tijd is waarin dat kan….
De afgelopen paar jaar zijn bij heel veel bedrijven de normeringen veranderd ten gevolge van corona, de oorlog in Oekraïne, de energiecrisis en de krapte op de arbeidsmarkt. Dit heeft grote gevolgen voor financieringsstructuren en bijvoorbeeld voor private equity-partijen. Als je daar je klant mee kunt helpen, heb je de ‘wow’. Het vak heeft nog nooit zo veel potentie gehad om van betekenis te kunnen zijn. Dat maakt de accountancy in mijn ogen spannender dan ooit.
In plaats van afhaken zouden jongeren moeten zeggen: ‘hee, daar gebeurt iets spannends.’
Als 4you hebben we het afgelopen jaar een nieuwe bedrijfsvisie opgebouwd: ‘door inspiratie en innovatie samen succesvol zijn.’.
In dat ‘sámen succesvol zijn’ zit een belofte van bouwen aan succes. Wat moeten wij als bedrijf doen om onze klanten bovengemiddeld succesvol te laten zijn?
Je zult daarvoor samen, dus met elkaar, moeten werken. Dat vergt iets van accountant én klant. Het betekent dat je moet praten, en daarbij moeilijke gesprekken niet uit de weg moet gaan.
Ik weiger me erbij neer te leggen dat door alle regeltjes in Nederland ons vak zo onderhand alleen maar om compliance is gaan draaien; een belangrijke reden voor de vergrijzing en het tekort. Accountancy draait om maatschappelijk verkeer. Dat is het enige waar leven en toekomst zit, hopelijk ook met veel jonge mensen.